Skip to main content

Kunnalta tai kauppakeskukselta tilat nuorten pop-up -myymälöille

kohderyhmä: alakoulu, yläkoulu, toinen aste

Pop-up -toiminta on tilapäistä toimintaa, johon henkilön on helppo tulla ja osallistua. Ehkä tunnetuin toimintamuoto on pop-up -myymälä eli luonteeltaan väliaikainen myymälä, joka on helposti pystytettävissä ja siirrettävissä.

Esimerkiksi lapsen kotikadulleen pystyttämä limukioski tai joulumarkkinat ovat pop-up -myymälöitä, vaikkakin pop-up -termiä alettiin käyttää vasta 1990-luvun lopulta alkaen.

Pop-up -myymälöitä rakennetaan usein vilkkaille paikoille kuten ostoskeskusten tyhjiin liiketiloihin tai käytäville, tai tapahtumien kuten konserttien yhteyteen. Konseptia hyödynnetään eri aloilla ja se on hyvä tapa saada näkyvyyttä etenkin yrityksille, joilla on vain verkkokauppa. Pop-up -myymälä on myös tilaisuus testata uusia tuotteita ja konsepteja ja tavoittaa uusia kohderyhmiä.

Yleensä kauppakeskuksissa ja kaupungilla on tyhjiä toimitiloja. Näitä kannattaa kysyä väliaikaiseen käyttöön nuorten pop-up -toiminnalle. Monissa kunnissa kauppakeskusten tyhjiä liiketiloja on jo kokeiltu pop-up-nuorisotiloina ja nuorten tapaamispaikkoina, mutta tiloja kannattaa hyödyntää myös mahdollisuutena tuoda nuorten yritteliäisyyttä esiin.

Nuorten pop-up -myymälä tarjoaa oppilaitoksen ulkopuolisen, aidon työelämän oppimisympäristön, joka tukee nuorten omaehtoista toimintaa ja aktiivista osallisuutta. Pop-up -myymälässä nuoret pääsevät kartuttamaan osaamistaan ja työelämätaitojaan. He saavat kokemusta asiakaspalvelusta, myyntityöstä ja ihmisten kohtaamisesta.

Pop-up -myymälän tuotteet ja palvelut voidaan ideoida ja valmistaa esimerkiksi yrittäjyyskurssilla, eri oppitunneilla, kuten kotitalous-, käsityö- ja kuvataidetunneille, tai nuoret voivat valmistaa tuotteita omalla ajallaan. Yleensä nuorten pop-up -kaupoissa myydään esimerkiksi leivonnaisia, sisustus- ja lahjatuotteita, koruja ja asusteita tai tarjotaan palveluja kuten pihatöitä, kodin kunnostustöitä ja hoitoapua –kaikkea kannattaa ideoida ja kokeilla!

Pop-up – toiminta voidaan järjestää esimerkiksi varauskalenterin avulla, jossa jokainen ryhmä, luokka tai oppilaitos voi varata tilaan oman vuoronsa. Pop-up -myymälän vuorolla ei tarvitse välttämättä myydä valmiita tuotteita, vaan ryhmät voivat käyttää sitä myös kokeilutoimintaan, jolloin tilassa esitellään kehitysideoita ja prototyyppejä ja kerätään niistä palautetta.

Pop-up -myymälän kulujen kattamisessa kannattaa hyödyntää yhteistyötä ja selvittää, miten esimerkiksi kauppakeskus, paikalliset yritykset ja yrittäjäjärjestöt, kunta tai kaupunki voisivat osallistua. Myös nuoret voidaan osallistaa sponsorien hankintaan.

Ennen pop-up -myymälän perustamista nuorten kanssa kannattaa harjoitella muun muassa asiakaspalvelua ja myyntityötä sekä myös hinnoittelua, jotta nuori saa tekemästään työstä asiallisen korvauksen.

Esimerkkejä mallin toteutuksista:

Kauppias tarjosi puitteet – nuoret harjoittelivat yrittäjyyttä Pop up -torilla

Lue uutinen

Nuorten Putiikki Nuppu myy koululaisten tekemiä tuotteita

Lue uutinen