Itse mentorointi tapahtuu kahden henkilön, mentorin ja aktorin, välillä. Mentorointia voidaan toteuttaa myös ryhmämuotoisena, jolloin ryhmässä voi olla useampi mentori tai aktori. Mentorilla ja aktorilla on erilaiset roolit mentoroinnissa.
Tässä esitellään mentorin ja aktorin erilaisia rooleja sekä tutustutaan siihen, miten mentorointipareja voidaan muodostaa. Mentoroinnin tavoitteet voivat olla hyvin monenlaisia, joten myös osallistujien roolit ja mentorointiparien muodostus tehdään näihin peilaten.
Mentori
Mentori on kokenut oman alansa ammattilainen, jonka roolina on jakaa kokemustaan ja tietoaan työelämästä ja alastaan aktorille. Mentorilla on paljon sellaista tietoa, josta aktori voi hyötyä.
Mentori voi toimia ymmärtäjänä, kuuntelijana, sparraajana, kriittisenä ystävänä tai peilinä aktorille, joka pohtii esimerkiksi omia ammatillista identiteettiään, tavoitteitaan, osaamistaan tai työelämää yleisesti.
Mentorin tärkein tehtävä on kannustaa ja rohkaista aktoria hänen pyrkimyksissään eteenpäin. Mentorin on tärkeää kuunnella aktorin toiveita, tavoitteita ja ajatuksia sekä tarjota vaihtoehtoisia näkökulmia ja auttaa aktoria eteenpäin ammatillisessa kasvussaan.
Mentorointi keskittyy aktorin kehittymiseen ja kasvamiseen, mutta usein mentorointi tarjoaa myös mentorille oivalluksia, onnistumisen kokemuksia ja kasvun hetkiä. Mentorina toimiminen on arvokas kokemus, joka kasvattaa myös mentorin osaamista sekä tarjoaa auttamisen iloa.
Aktori
Aktori on työuransa alkuvaiheessa oleva tai työuraansa suunnitteleva henkilö, joka haluaa aktiivisesti kehittää itseään ammatillisesti. Aktori voi olla kantasuomalainen tai maahanmuuttajataustainen henkilö.
Aktorin roolina on olla aktiivinen, sillä mentorointi pohjautuu aktorin tavoitteille ja toiveille. Aktorin tehtävänä on siis nostaa esiin sellaisia teemoja, joissa hän haluaa kehittyä ja kasvaa. Näistä muodostuu mentoroinnille tavoitteet.
Aktorin tehtävänä on tuoda esiin kysymyksiä ja ajatuksia, jotka häntä mietityttävät työhön, työnhakuun ja ammatillisuuteen liittyen. Aktori on itse vastuussa oppimisestaan ja siitä, miten hyödyntää mentorilta oppimaansa.
Mentorointiparien muodostaminen
Sopivien mentorointiparien muodostaminen on tärkeä vaihe mentoroinnissa. Mentorointiparit voidaan muodostaa monella tavalla riippuen siitä, mitä mentoroinnilla halutaan saavuttaa.
Mentorointiparit voidaan muodostaa esimerkiksi ammatillisen taustan, kiinnostuksenkohteiden, sukupuolen tai iän perusteella. Joskus ammatillisesti poikkeavat parit voivat olla myös toimiva yhdistelmä. Mentorointiparia muodostuksessa on hyvä peilata aktorin tavoitteita ja toiveita mentoroinnille. Sopivan parin muodostaminen tulee harkita aina tapauskohtaisesti.
Mentoroinnista on hyvä tehdä sopimus, joka on mentorin ja aktorin välinen. Mentorointisopimusmallipohjan löydät Työuramentoroinnin vaiheet ja tukimateriaalit -sivulta.