Skip to main content
Näkökulma

Kolme M:ää: minimalismi, motivaatio, merkityksellisyys – mitä tekemistä näillä on yrittäjyyden kanssa?

By 11.3.2024 No Comments

Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama muistuttaa, että missiolähtöinen ja yhteiskunnallinen yritystoiminta kiinnostavat nuoria yhä enemmän. Yritysten pitää toimia vastuullisesti, mutta se ei riitä.

Aalto -yliopiston tuotantotalouden laitoksen apulaisprofessori Frank Martela kirjoittaa tuoreessa Harvard Business Review’n julkaisemassa tekstissään, että Suomi on minimalistisen johtamisen edelläkävijä. Minimalistisessa johtamisessa johtajat ovat vähemmän esillä, he eivät kontrolloi vaan antavat työntekijöidensä loistaa.

Minimalistinen johtaminen ei ole vain hauska kokeilu, vaan se on myös yksi vastaus tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin. Tutkimukset osoittavat, että työntekijät, joilla on sisäistä intoa, saavat aikaan enemmän ja parempaa. Siksi motivaation laadulla on merkitystä.

Mikä sitten synnyttää laadukasta motivaatiota? Yhteinen visio, luottamus ja työntekijöiden rohkaiseminen ajattelemaan kuin toimitusjohtaja. Kuulostaa tutulta, eikö totta. Tästä myös yrittäjämäisessä tekemisessä ja toiminnassa on kyse.

Toinen vahva ja yhä tärkeämmäksi nouseva osa työelämää on merkityksellisyys. Erityisesti nuorten ajattelussa korostuu se, että työn pitää vastata omia arvoja. Haluamme, että tekemämme työ vie maailmaa suuntaan, jonka näemme toivottavaksi.

Todennäköisesti nämä kehitystrendit vaikuttavat siihen, että missiolähtöinen ja yhteiskunnallinen yritystoiminta kiinnostavat nuoria yhä enemmän. Yritysten pitää toimia vastuullisesti, mutta se ei riitä. Tavoitteena on, että yritystoiminnan vaikutus maailmaamme on positiivinen.

Juuri siitä, yhteiskunnallisessa yritystoiminnassa on kyse. Koko yrityksen olemassaolon ydin on tehdä hyvää, ratkaista yhteiskuntamme visaista ongelmaa. Kyse on liiketoiminnasta eli tuloja pitää olla vähintään yhtä paljon kuin menoja. Mieluusti vähän enemmän, jotta syntyy resurssia kasvulle ja kehittymiselle.

Maailman parantaminen voi olla hyvää bisnestä – yrittäjämäisellä otteella sekin onnistuu.

 

Susanna

 

P.S. Vaikuttavuudesta liiketoimintaa -koulutuksemme webinaarivideoista saat työkaluja nuorten yrittäjien liikeideoiden vaikuttavuuden sparraamiseen.

Susanna Kallama on Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry:n toimitusjohtaja. Hän on kasvanut yrittäjäperheessä ja työurallaan toiminut yli 10 vuotta yrittäjänä sekä toiset 10 vuotta yrittäjyyden puolesta puhujana. Susanna haluaa saada yhteiskunnan ymmärtämään, että yritystoiminnalla voi parantaa maailmaa.

Näkökulma-palstalla julkaisemme asiantuntijoiden kirjoituksia.