Mikä saa nuoren innostumaan ja yrittämään? Nyt opettajat paljastavat, miten he ovat onnistuneet ja minkälaista lähestymistapaa opettaja nykypäivänä tarvitsee.
Suomen yritteliäimmät nuoret ja heidän opettajansa ovat parhaillaan koolla Helsingissä, kun NY Uskalla Yrittää -finaalissa kisataan siitä, mitkä ovat lukuvuoden parhaat NY-yritykset.
Eilen kysyimme NY Uskalla -finalisteilta, millainen on hyvä opettaja. Tärkeää on ainakin opettajan asenne, luottamus ja kannustus, sanoivat nuoret.
Entä mitä mieltä ovat heidän opettajansa – millä keinoin nuorta voi kannustaa ja tukea? Millainen asenne opettajalla pitää olla?
Nämä opettajat näkevät työnsä tulokset, kun heidän luotsaamansa NY-nuoret näyttävät finaalissa lukuvuoden mittaan kertynyttä osaamistaan: myyntitaitoja, esiintymistä, yhteistyötä ja oman ideansa ja osaamisensa pitchausta, eli taitoja ja asennetta nuoret tarvitsevat myös tulevaisuuden työelämässä.
Opettajien mukaan tämä on onnistunut antamalla nuorille rohkeasti vastuuta, suhtautumalla heihin tasavertaisesti, tarjoamalla esikuvia ja oppimalla yhdessä.
Lue kaikki vinkit:
Nuoren saa innostumaan antamalla hänelle paljon vastuuta ja näyttämällä sen, että uskaltaa antaa vastuuta. Klassisen opettajan tyyli ei enää oikein onnistu, vaan pitää olla coach. Opetan yläasteella, ja oppilaat ovat harvemmin kaikki yhtä aikaa samassa luokassa. Sen sijaan he tekevät töitä ryhmissä eri puolilla koulua, ja minä kierrän antamassa neuvoja. Tärkeää on myös opettajan positiivisuus ja se, että muistaa kannustaa nuorta. Moni nuori osaa jo niin paljon, että ryhtyy tekemään ennen kuin edes ehtii antaa neuvoja.
– Mathias Blom, Strömborgska Skolan, Porvoo
Yrittäjyyden opetuksessa tehtävänannon on oltava tarpeeksi selkeä ja konkreettinen: ysiluokkalaisella ei ole vielä ammatillista osaamista, joten hänelle ei voi sanoa, että tee liikeidea. Ideointi lähtee keskustelun ja kysymysten kautta. Opettajan tulee myös seurata, että nuori pääsee työn alkuun – sitten se kyllä lähtee. Opettajan innostus tarttuu nuoreen, joten opettajan on itse oltava esimerkkinä. Kaikki muutkin esikuvat ovat todella tärkeitä, jotta nuori ymmärtää mikä on mahdollista kun tosissaan yrittää. Meillä on vanhat NY-nuoret olleet kertomassa uusille oppilaille kokemuksistaan ja sillä on ollut valtavasti merkitystä. Nuoret oppivat onnistumisen kautta: sillä että saavat onnistumisen kokemuksia.
– Päivi Lindberg ja Veera Lempiäinen, Vaisaaren koulu, Raisio
Nuoren saa innostumaan ja yrittämään opettaja, joka kohtaa nuoret tasavertaisina – hän ei asetu heidän yläpuolelleen olemaan ”opettaja”. Nuoret ovat meidän työkavereita ja työnantajia, emmehän me olisi mitään ilman opiskelijoita! Tärkeää on myös ohjata nuori oikein tiedon lähteelle. Ei kannata sanoa, että mene katsomaan Googlesta, vaan etsitään yhdessä vastaukset. Oikeasti opiskelijat usein tietävät enemmän kuin me opettajat. Yhdessä opitaan uutta ja kasvetaan yhdessä.
– Mari Karjalainen, Kainuun ammattiopisto, YritysAmis
Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) järjestämän NY Uskalla Yrittää -finaalin päätähtiä ovat 200 nuorta ja heidän 65 yritystään. Finaali kokoaa Suomen yritteliäimmät nuoret kaksipäiväiseen tapahtumaan Helsinkiin 12.-13.4.2016. Mukana olevat nuoret ovat pyörittäneet lukuvuoden ajan oikealla rahalla toimivia harjoitusyrityksiään NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa osana opintojaan. Kuluvana lukuvuonna ohjelmaan osallistuu yli 4 000 nuorta, jotka perustavat yli 1 400 harjoitusyritystä ympäri Suomen.
Lue lisää: uskallayrittaa.fi
Tahdotko ottaa NY Vuosi Yrittäjänä -ohjelman kouluusi tai kaipaatko tukea ja verkostoja yrittäjyyskasvatukseen? Lue lisää YES-verkoston toiminnasta.