Hackathon antoi nuorille mahdollisuuden harjoitella innovointia, tiimityöskentelyä ja esiintymistä oikeiden, työelämän kumppaneilta tulleiden haasteiden parissa.
Turun normaalikoulun lukiossa oli viime viikolla yrittäjämäinen koulupäivä, kun opiskelijat pääsivät innovoimaan oppilaitoksen järjestämässä hackathon-tapahtumassa. Mukana oli lähes sata Turun normaalikoulun lukion sekä kansainvälisen koulun ykkösluokkalaista sekä kymmenkunta opiskelijaa Liedon lukiosta.
Tavoitteena oli tarjota lukiolaisille tilaisuus oppia yrittäjämäisiä taitoja ja lisätä yhteistyötä työelämän ja koulujen välillä. Hackathonissa opiskelijat ratkaisivat yrittäjiltä tai työelämän edustajilta tulleita haasteita tiimeissä, ja parhaat ideat ja esitykset palkittiin päivän mittaisen työskentelyn päätteeksi.
Hackathoniin kuului myös omien ideoiden esittely eli pitchaus tuomaristolle, ja päivän aikana opiskelijat saivat myös sparrausta pitchaamiseen.
Millaisia ideoita lukiolaisilta löytyy somen sisällöntuotantoon?
Hackathonin järjestäjäkumppaneina toimivat YES-verkosto ja Varsinais-Suomen Yrittäjät. Haasteet kietoutuivat sosiaalisen median ja markkinoinnin ympärille.
– Yrittäjien puolelta haasteen lukiolaisille antoi naantalilainen kahvila Amandis, jonka kahvilakoira Herra Nakki kaipasi TikTok -tililleen nuorten äänellä toteutettua sisältöä. Herra Nakki oli luonnollisesti mukana hackathonissa ja osallistui nuorten sisällöntuotantoon muun muassa näyttelijän roolissa, kertoo YES-aluepäällikkö Johanna Vainio Varsinais-Suomen Yrittäjistä.
Lukiolaisten tiimeiltä toivottiin Herra Nakin TikTok-tilille sisältöä esimerkiksi kesätöistä, nuorten rahankäytöstä, kiusaamisesta, arvoista ja nuorten melenterveysasioista.
Nuorten tiimit onnistuivat sen verran hyvin, että kahvilakoiran TikTok-tilillä on jo julkaistu useampi nuorten videototeutus.
@kahvilakoiraherranakki Anna nuorille mahdollisuus! ps. kommentoi jos olet saanut kesätöitä🩷 #herranakki #amandis #fyp #foryou #dog #finland #nuoriso #nuorilletöitä #kesätyö #cityboy #vohveli #lopetaennakkoluulot #kesä ♬ original sound – Kahvilakoira Herra Nakki
YES-verkoston haasteena lukiolaisille oli saada lisäbuustia uudelle JEKKU-osaamisympäristölle, jossa oppija pääsee tunnistamaan ja sanoittamaan yrittäjyys- ja työelämäosaamistaan erilaisten tehtävien avulla. Tiimien tehtävänä oli ideoida JEKKUlle nuoria puhutteleva somemarkkinointikampanja.
– Haastetehtävän avulla saimme suuntaviivoja siihen, minkälainen sosiaalisen median sisällöntuotanto nuorten mielestä toimii sekä hauskoja ideoita markkinointiin. Lisäksi pari tiimiä antoi myös kehitysehdotuksia JEKKUn sisältöihin, mikä oli mukava bonus, kertoo YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen.
Lukiolaistiimien ratkaisut haasteisiin esiteltiin tilaisuuden lopussa. Useimmat ratkaisut toteutettiin videoina ja ppt-esityksinä. Kuvassa Liedon lukiolaisten tiimi.
Nuoret pitivät erilaisesta koulupäivästä
Turun normaalikoulun lukion psykologian, englannin ja business managementin aineenopettaja Elise Salonen kertoo, että tapahtuma sai hyvää palautetta opiskelijoilta. Haasteet olivat opiskelijoiden mielestä mielekkäitä, joskin konkretiaa ja selkeää ongelmanratkaisua olisi kaivattu kuulemma vielä lisää.
– Opiskelijoilla oli hyvä fiilis, vaikka monia oli tietysti jännittänyt aika paljonkin. Ilmeisesti Herra Nakki kuitenkin rentoutti monen jännittäjän mielen, ja toimi siten korvaamattomana apuna päivän aikana. Erityisen mukavaa oli huomata, että lähes kaikki uskaltautuivat päivän lopuksi auditorioon isolle lavalle esittelemään päivän tuotoksiaan, Salonen sanoo.
Turun normaalikoulun lukiolle hackathonin järjestäminen oli jo tuttua, sillä toimintamalli tuli tutuksi Hacking the 6th wave – lukion yliopisto- ja yritysyhteistyö -hankkeesta, joka toteutettiin vuosina 2017-2019.
– Tällä kertaa hackathonissa oli mukana opiskelijoita Liedon lukiosta, ja tapahtuma toimi hyvänä yhteistyöalustana heidänkin kanssaan. Jatkossa haluaisimme kutsua lisää kouluja ja yrityksiä mukaan tapahtumaan, Salonen kertoo.
Hackathon on tilaisuus verkostoitua ja oppia uutta myös työelämälle
Johanna Vainio muistuttaa, että hackathon-haasteet ovat yrittäjille ja työelämän edustajille hyvä tapa saada uusia ideoita ja ennakkoluulottomia ratkaisuja organisaation omiin haasteisiin.
– Monet helposti pitävät kouluyhteistyötä vain tapana toteuttaa yhteiskuntavastuuta, mutta esimerkiksi hackathon-tyyppiset yhteistyöt voivat aidosti tuottaa yrityksille lisäarvoa ja auttaa etenkin ideoinnissa. Yhteistyö oppilaitosten kanssa antaa yrityksille myös tilaisuuden tutustua potentiaalisiin tuleviin työntekijöihin. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla nuoriin kannattaa luoda jo kontakteja ennen kuin he lähtevät muualle opiskelemaan. Ei koskaan tiedä, kuka palaa esimerkiksi kesätöihin tai jopa pysyvästi, jos töitä löytyy. Kouluyhteistyöllä luodaan kuntaan tärkeää pitovoimaa, Vainio sanoo.
Vainio rohkaiseekin kaikkia yrittäjiä lähtemään oppilaitosten hackathon-haasteisiin mukaan. Varsinais-Suomessa on YES Hack-konseptilla järjestetty useita hackathoneja, ja järjestämisen avuksi lötyy myös oppilaitoksille tukimateriaaleja. Oppilaitokset voivat pyytää materiaaleja osoitteesta info@yesverkosto.fi.
Hackathonin lopuksi parhaat tiimit palkittiin. Amandiksen haasteen voittanut tiimi (kuvassa) suunnitteli kampanjan kahvila Amandikselle ja kahvilakoira Nakille. YES-verkoston haasteen voittajatiimin (tämän artikkelin pääkuvassa) YES Ma’am -kampanjasuunnitelma koostui taitavasti tehdystä ppt-esityksestä sekä Animaker-ohjelmalla tehdystä markkinointivideosta.