Skip to main content
  Uutinen

Miten koulutusta tulee kehittää työelämän tarpeisiin? Näin opettajat vastaavat

By 21.4.2015 11 huhtikuun, 2019 No Comments

Kun nuori päättää opintiensä ja astuu työelämään, on häntä vastassa vaativa maailma ja mahdollisesti useampi työura. Minkälaisia taitoja hän tulee tarvitsemaan – ja miten koulu voi valmistaa häntä pärjäämään työelämässä?

Koulutuksen kehittämisestä on monella mielipide, mutta mitä mieltä ovat itse opettajat, jotka näkevät joka päivä työnsä tuloksen? YES kysyi NY Uskalla Yrittää -finaalissa, millaista koulutuksen pitää olla, jotta se vastaa työelämän tarpeisiin. Näin vastaavat opettajat:

Koulutuksen pitää mielestäni olla tällaista kuin nyt täällä Uskalla Yrittää -finaalissa eli tekemällä oppimista. Meidän pitää vastuuttaa nuoret tekemään. Puhutaan, etteivät nuoret ota vastuuta – mutta kyllä he ottavat, kun sitä antaa niille. Meidän pitää myös päästä pois opettaja tietää kaiken -ajattelusta ja hyödyntää nuorten omia, aiempia kokemuksia. Esimerkiksi NY-leireillä huomaa, että aika moni nuori on ollut rippileirillä isosena tai 4H-toiminnassa; toisin sanoen heillä on jo kokemusta ohjaustyöstä.

– opettaja Ari Tornberg, Raseko

 

Koululla pitää olla kytköksiä työelämään ja liike-elämään. Koulujen tulee järjestää työelämäpäiviä, ja pyytää esimerkiksi eri alojen ammattilaisia kertomaan koululaisille työstään. Eri alojen opettajat voivat myös käyttää oppimateriaaleja, jotka liittyvät työelämään. Matematiikassa voi esimerkiksi käydä läpi yrityksen taloushallintoa. Äidinkielessä puolestaan voi käyttää lehtitekstejä, jotka käsittelevät työelämää. Tämä toimii myös kielissä.

– äidinkielen ja yrittäjyyden opettaja Heidi Räihä, Jyväskylän lyseo

 

Mielestäni koulutuksen pitää olla joustavaa. Koulun ja työelämän yhteistyö on tärkeää – opettajan pitää tietää, mitä työelämä tarvitsee. Työelämätaitojen opettaminen on ehdottomasti jokaisen opettajan tehtävä. Siksi opettajan työelämään tutustuminen on tärkeää. Olennaista on myös opettajan oma aktiivisuus, itsensä kehittäminen ja verkostuiminen. 

– liiketalouden opettaja Natascha Skog, Keski-Pohjanmaan ammattiopisto

 

Mielestäni koulun pitää opettaa kriittistä ajattelua eikä valmiin tiedon toistoa. Meidän pitää opettaa nuorille ideointia, innovointia ja muuntautumiskykyä. Koulun pitää tarjota soveltavia projekteja, joissa on liikkumavaraa – ei tehtäviä, joissa on yksi oikea vastaus, koska se ei kehitä mitään.

– uskonnon ja yrittäjyyden opettaja Jenni Korte, Etu-Töölön lukio

 

NY Uskalla Yrittää -finaali pidettiin Helsingissä 14.–15.4. Kilpailu on osa NY Vuosi Yrittäjänä -ohjelmaa, jossa nuoret perustavat vuoden ajaksi oikealla rahalla toimivan miniyrityksen. NY-yritys tarjoaa nuorille oppimisympäristön, jossa nuoret oppivat työelämätaitoja, yrittäjämäistä asennetta ja taloudenhallintaa jo opiskeluaikana.

Lue lisää finaalista.

YES-verkosto tarjoaa koulutusta ja tukea opettajille NY-ohjelmien käyttöön ottamiseksi. Lue lisää YES:in NY-aluepalveluista.