Skip to main content
  Uutinen

Miten opettajat voivat edistää nuorten yrittäjyystaitoja? Opettajan oma yrittäjyystausta ei ole ratkaisevaa, paljastaa tuore väitöstutkimus

By 21.1.2025 No Comments

Vaikka Suomi on tunnettu opettajien autonomista, sen rinnalle tarvitaan opettajan toimijuutta – kykyä ja halua kehittää opetustaan ja nähdä itsensä aktiivisena toimijana yrittäjyystaitojen edistäjänä.

Tulevaisuuden ennusteet osoittavat, että jopa 60 % työvoimasta tulee saamaan elantonsa yrittäjänä tai osa-aikayrittäjänä. Miten siis ammatilliset opettajat voivat parhaiten valmistaa nuoria yrittäjyysosaamiseen?

Piia Kolhon väitöskirja ”Teacher autonomy and agency facilitating entrepreneurship education – A study of Finnish vocational education and training” nostaa esiin ammatillisten opettajien merkityksen yrittäjyyskasvatuksessa.

Tutkimuksen mukaan opettajien kyky ja halu kehittää opetustaan ovat avainasemassa yrittäjyyskasvatuksen onnistumisessa. Tutkimus osoittaa, että opettajien autonomia – eli heidän mahdollisuutensa tehdä itsenäisiä pedagogisia päätöksiä – on tärkeää, mutta ei yksin riitä. Ratkaisevaa on, että opettajat myös käyttävät tätä vapauttaan aktiivisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi oppimisympäristöjen kehittämistä, opiskelijoiden tarpeiden tunnistamista ja yhteistyön rakentamista yritysten kanssa.

Opettajan yrittäjäkokemus ei takaa monipuolisia opetusmenetelmiä

Voisi olettaa, että opettajan oma yrittäjätausta automaattisesti rikastuttaisi yrittäjyyden opetusta. Väitöstutkimuksen mukaan yrittäjäkokemus ei suoraan lisää opetusmenetelmien monipuolisuutta, mutta se auttaa opettajia paremmin tunnistamaan ja vastaamaan opiskelijoiden yrittäjyystarpeisiin. Tämä havainto haastaa aiemmat oletukset ja tuo esiin uusia näkökulmia opettajien rooliin yrittäjyyskasvatuksessa.

Yritysyhteistyö ei ole kiinni yritysten määrästä, vaan opettajista

Aiemmin on ajateltu, että yrittäjyyskasvatus kukoistaa alueilla, joilla on paljon yrityksiä. Väitöstutkimus kuitenkin osoittaa, että ne opettajat, jotka aktiivisesti osallistuvat yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen, sekä oppilaitoksen sisällä että alueellisella tasolla, onnistuvat parhaiten innostamaan oppilaita yrittäjyyteen. Lisäksi opettajan vahva ammatti-identiteetti on avainasemassa – opettaja, joka kokee itsensä yrittäjyyden edistäjäksi, pystyy paremmin tukemaan oppilaita tässä oppimisprosessissa.

Suosituksia yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen

Tutkimus tuo esille tärkeitä käytännön suosituksia niin ammatillisten oppilaitosten johdolle kuin koulutuspoliittisille päättäjille. Opettajien autonomia ja toimijuus on tunnistettava ja tuettava, jotta yrittäjyyskasvatusta voidaan tehokkaasti edistää. Erityisesti yrittäjyyskasvatuksen pitäisi olla osa kaikkien opettajien osaamista ja koulutusta, ei vain niiden, jotka opettavat yrittäjyysaineita.

 

Tutustu Piia Kolhon tuotantotalouden alaan kuuluvaan väitöskirjaan Teacher autonomy and agency facilitating entrepreneurship education – A study of Finnish vocational education and training LUT-yliopiiston julkaisuarkisto  LUTPubissa.