Tässä YESin yrittäjyyskasvatuksen ystäväkirja -juttusarjassa oppilaitosten edustajat kertovat, miten yrittäjyyskasvatus heillä toteutuu. Vuorossa on Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekami.
Ystäväkirjan täytti Anne Kainlauri, liiketalous ja yrittäjän ammattitutkinto.
oppilaitoksen nimi: Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekami
paikkakunta: Kotka ja Hamina
opiskelijoita: n. 5 000
opettajia: n. 300
Näkyykö meidän oppilaitoksessa yrittäjyyskasvatus kaikilla aloilla?
Kyllä. Kaikkien alojen opiskelijoille, nuorilla ja aikuisilla, on mahdollisuus opiskella yrittäjyyttä esimerkiksi NY- tai omalla räätälöidyllä polulla. Syksystä 2019 alkaen NY-yrittäjyys on mahdollistanut myös ammatillisten tutkinnon osien näytöt.
Mitä erilaisia oppimisympäristöjä meillä on?
Oppilaitoksen eri tilat mukautuvat oppimisympäristöiksi, aula mahdollistaa messut ja tapahtumat. Yrittäjyysluokka ja elintarvikealan kahvioluokka tiimiprojektit. Kauppakeskus Pasaati tarjoaa tilat mm. NY-tapahtumille. Ravintola Pooki ja lukuisat simulaattorit mahdollistavat taitojen oppimisen liki aidoissa ympäristöissä.
Työelämä muuttuu, tarvitaan yrittäjämäistä asennetta. Miten valmistamme opiskelijoita tähän?
Työelämätaitojen ja yrittäjyyden opinnoissa opiskelijat saavat työvälineitä ja ohjausta omien vahvuuksiensa tunnistamiseen sekä tietoa itsensä työllistämisen vaihtoehdoista ja liiketoiminnan käynnistämisestä. NY-yritysten kummiyrittäjät, yrittäjien aamukahvitilaisuudet, yritysvierailut, monialainen yrittäjyyden ohjausryhmä ja projektit avoimissa oppimisympäristöissä pitävät opettajat ja opiskelijat ajan hermolla.
Millaisia mahdollisuuksia opiskelijoillamme on testata yrittäjyyttä tai kehittää omaa yritystoimintaa?
Opiskelijat voivat osallistua NY-ohjelmiin, kokeilla popup-yrittäjyyttä, kerryttää yrittäjyysosaamista työvaltaisella polulla oikeassa yrityksessä ja toimia kevytyrittäjänä. Ekamissa on myös osuuskunta, mutta sen toiminta on katkolla.
Millaista yhteistyötä teemme työelämän tai muiden koulutustoimijoiden kanssa?
Vierailuja, tapahtumia ja yhteisiä projekteja esimerkkinä *shipStartUp Festivaali.
Onko meidän oppilaitoksessa opettajilla mahdollisuus kehittää yrittäjyyskasvatusta omassa oppiaineessaan?
Mahdollisuuksia on paljon, mutta aikaa yhteiseen suunnitteluun liian vähän.
Mikä on paras, jännittävin tai oudoin yrittäjyyskasvatuskokemuksemme?
Kaikki projektit, joissa opiskelijat voivat työskennellä monialaisesti ja aidoissa työelämän ympäristöissä ovat superhyviä. Nostan Top 3 -listaan:
1) Kärkisaaren joulumaa. Kotkan kaupungin omistamassa merenrantahuvilassa toteutui monialaisena ponnistuksena kuukauden mittainen tapahtuma. Ohjelmassa oli muun muassa leipuri-kondiittoreiden viikko yrittäjänä -kahvio, kokkikillan jouluiset brunssit, matkailun opiskelijoiden tonttupolku ja rannikkopajojen nuorten nukketeatteri. Somistusta myöten kokonaisuus tarjosi mainioita matkoja yrittäjyyteen. Kaikki ei sujunut kuin Strömsössä, joten monenlaista opittiin.
2) NY 24 h:sta räätälöity logistiikkaopiskelijoiden yrittäjyyspäivä. Opiskelijat visioivat liiketoimintaa kaupungin kupeessa olevalle varastona toimivalle satama-alueelle.
3) Yrittäjyysluokka. Luokkatila uudistui satamakaupungin henkeen Otsakorven säätiön mahdollistamassa hankkeessa.
Mitä yrittäjyyskasvatukseen liittyvää toimintaa haluaisimme enemmän omaan oppilaitokseemme?
Tiimitoiminta pitäisi ottaa aidosti käyttöön.
Miten kehitämme yrittäjyyskasvatusta tulevaisuudessa?
NY-ohjelmien, Popup-kokeilujen, yritysyhteistyön ja räätälöitävien opintojen avulla.
Jos saisimme päättää ilman rajoituksia, miten tahtoisimme tehdä yhteistyötä työelämän kanssa?
Onko siihen rajoituksia? Kuuntelisin yrittäjiä herkemmällä korvalla. Esimerkiksi parhaillaan on menossa kivijalkakauppojen kehittämisprojekti yrittäjän ja opiskelijan yhteistyönä. Lisäisin vastaavia kokeiluja kaikilla aloilla.
Oppilaitoksemme saa miljoona euroa käytettäväksi yrittäjyyskasvatukseen. Mitä teemme?
Vaikka mitä. Ensin katsomme viikon hyviä elokuvia ja sitten ideoimme. Kun vire on oikea, syntyy jotain sellaista, joka ajan kanssa lisää Kotkan vetovoimaa asukkaiden ja yritysten sekä uusien koulutusmahdollisuuksien paikkana. Koululaiva Katariinasta muotoutuu saaristomatkailun vetonaula; liiketalous myy matkat, matkailuala emännöi vieraat, logistiikka hoitaa kuljetukset ja merenkulku risteilyt. Ohessa matkailualan gurut yhdessä kouluttajien kanssa valmentavat opiskelijoista tulevaisuuden tekijöitä. Rahaa on kulunut vasta murto-osa. Kotkan tyhjät liiketilat avataan yritysyhteistyössä oppimisympäristöiksi. Satamaan rakennetaan jotain suurta. Kaikille koulutusaloille pöllytetään luovaa ajattelua ja rohkeutta toteuttaa kestäviä kokeiluja. Alkupotti karttuu ja miljoonia on pian kaksi.
Tässä juttusarjassa esittelemme suomalaisten oppilaitosten yrittäjyyskasvatusta eri kouluasteilta. Tämä esittely aloittaa juttusarjan. Tutustu myös aiemmin ilmestyneeseen lukioiden ystäväkirja -juttusarjaan.