Ystäväkirja  Uutinen

Opettajan velvollisuus on ohjata nuoria yrittäjämäiseen asenteeseen, uskotaan Perniön yhteiskoulussa ja lukiossa

By 25.2.2020 9 maaliskuun, 2020 No Comments

Tässä YESin yrittäjyyskasvatuksen ystäväkirja -juttusarjassa oppilaitosten edustajat kertovat, miten yrittäjyyskasvatus heillä toteutuu. Vuorossa on Perniön yhteiskoulu ja lukio.

Ystäväkirjan täytti yrittäjyyskasvatuksen opettaja Pirkko Korhonen.

oppilaitoksen nimi: Perniön yhteiskoulu ja lukio
paikkakunta: Salo
opiskelijoita: 350
opettajia: 30

Miten meidän koulussa yrittäjyyskasvatus näkyy eri oppiaineissa?

Opetussuunnitelma vaatii oppijalähtöistä työskentelyä, joka korostaa oppijan yritteliäistä, luovaa ja itseohjautuvaa asennetta. Siksi meillä oppijat tekevät paljon videoita, vlogeja, projekteja sekä yhteistyötä ulkopuolisten alueen toimijoiden kanssa.

Paras, jännittävin tai oudoin yrittäjyyskasvatuskokeilumme?

Omassa Suuntana yritteliäisyys-kurssilla viime aikoina on ollut useita jännittäviä tapahtumia. Ehkä päällimmäisenä mielessä on alueen senioreille suunnatut ”Seniorit somettaa”-kurssit, jossa nuoret pääsevät opettamaan senioreja.

Mitä valmiita yrittäjyyskasvatuksen malleja tai työkaluja meidän koulussa käytetään?

Teemme tiivistä yhteistyötä Salon 4H-yhdistyksen kanssa. Meillä useat nuoret perustavat 4H-yrityksiä.

Millaisia mahdollisuuksia oppilailla on harjoitella yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä asennetta?

Kaikissa aineissa kaikilla oppitunnilla harjoitellaan sitä. Se on opettajien velvollisuus; ohjata nuoria siihen.

Jos saisimme päättää ilman rajoituksia, miten tahtoisimme tehdä yhteistyötä työelämän kanssa?

Tekisin tiiviistä yhteistyötä yrittäjien kanssa ja ohjaisin enemmän oppilaita oppimaantyöpaikoilla aidoissa ympäristöissä jo peruskoulun aikana.

Koulumme saa miljoona euroa käytettäväksi yrittäjyyskasvatukseen. Mitä teemme?

Tekisimme opintomatkan USA:han tai jonnekin, missä nuoret näkisivät ja kokisivat nuorten perustamia tulevaisuuden yrityksiä. Joku ihan oikea yritys olisi myös mahdollista.

Onko meidän koulussa pohdittu koulun ulkopuolella hankittuja taitoja ja vahvuuksia ja miten niitä voisi hyödyntää oppimisessa?

Kyllä, koko ajan opimme ulkopuolisen maailman kanssa. Nuoret harrastavat ja se huomioidaan myös koulutyössä.

Mitä yrittäjyyskasvatukseen liittyvää toimintaa haluaisimme enemmän omaan kouluumme?

Opettajien TET. Salon keskustan lukiossa se jo toteutuu, mutta ei vielä meillä Perniössä.

Onko meidän koulussa opettajilla mahdollisuus kehittää yrittäjyyskasvatusta omassa oppiaineessaan?

Kyllä on!

Bonuskysymys: Antakaa joku vinkki muille kouluille yrittäjyyskasvatukseen!

Tässä tulee neljä vinkkiä!

  1. Järjestäkää Seniorit somettaa -kerho eläkeläisille. Nuoret opettavat senioreille tietotekniikkaa, somea sekä älypuhelimien ja iPadin käyttöä.
  2. Pitäkää nuorten kirppis yhdessä alueen nuorisotoimen kanssa alueen nuorisotilassa.
  3. Antakaa nuorten järjestää nuorille lanit. Lanit tarkoittaa tapahtumaa, jossa yhteen tilaan kokoontuu ihmisiä harrastamaan omien tietokoneidensa kanssa.
  4. Hankkikaa lähialueelta yrittäjiä koulun tai luokan kummiyrittäjiksi.

Tässä juttusarjassa esittelemme suomalaisten oppilaitosten yrittäjyyskasvatusta eri kouluasteilta. Tämä esittely aloittaa juttusarjan. Tutustu myös aiemmin ilmestyneeseen lukioiden ystäväkirja -juttusarjaan.