Skip to main content
  Uutinen

Tiesitkö tämän opiskelijaosuustoiminnasta? Suomessa on ainakin 60 osuuskuntaa yli 30 oppilaitoksessa

By 4.9.2024 No Comments

Opiskelijaosuustoiminta vastaa hyvin yrittäjyyskasvatuksen tarpeisiin, kertoo Pellervon toteuttama tuore selvitys.

Pellervossa toteutettiin kevään ja kesän 2024 aikana selvitys opiskelijaosuustoiminnasta, jossa tarkasteltiin oppilaitos- ja opiskelijaosuuskuntien toimintaa, johtamista, hallintoa, kehittymistä sekä niihin liittyviä haasteita.

Selvityksen mukaan Suomessa toimii ainakin 60 osuuskuntaa noin kolmessakymmenessä oppilaitoksessa. Eniten opiskelijaosuustoimintaa on ammattikorkeakouluissa ja tämän jälkeen ammatillisen koulutuksen puolella toisella asteella. Osuuskuntia löytyy myös lukioista, ammatillisesta erityisoppilaitoksesta ja muutamasta yliopistosta.

Osuuskuntien jäsenmäärä vaihtelee suuresti: pienimmässä osuuskunnassa oli viisi ja suurimassa 500 jäsentä. Jäsenmäärä on pääsääntöisesti pysynyt viimeisen vuoden aikana samana.

Kyselyn vastaajista peräti 95 prosenttia oli sitä mieltä, että opiskelijaosuustoiminta vastaa hyvin yrittäjyyskasvatuksen tarpeisiin. Osuustoiminta tarjoaa mahdollisuuden yhdessä yrittämisen harjoitteluun ja kokeiluun matalalla kynnyksellä, ja osuustoiminnan kautta yrittäjyys avautui myös niille, jotka eivät välttämättä muuten olisi innostuneet yrittäjyydestä.

Kyselyn mukaan osuustoiminnan haasteina nähtiin muun muassa taloudelliset paineet, sitoutumisen heikkous, tiimidynamiikan ongelmat ja hallinnolliset haasteet. Parhaiksi käytänteiksi taas nousivat opiskelijoiden ja henkilöstön tiivis yhteistyö alusta alkaen, selkeän viestinnän merkitys sekä opiskelijoiden aktiivinen osallistuminen osuuskunnan toimintaan.

Entä miten osuustoimintaa voisi oppilaitoksissa kehittää? Selvityksen mukaan tarvetta olisi esimerkiksi mentoroinnille, verkostoitumiselle sekä koulutuksille. Erityisesti kaivattiin yritysmuodon kirkastamista opiskelijoille.

Yleisesti ottaen osuuskunnan maine yritysmuotona nähtiin pääosin positiivisena ja oppilaitosympäristöön hyvin soveltuvana. Etenkin tasa-arvon ja yhteisöllisyyden arvojen koettiin tukevan hyvin kestävän ja voimavarat huomioivan yrittäjyyden opettamista. Selvityksen mukaan opiskelijaosuustoiminta tarjoaakin paitsi opiskelijoille myös oppilaitoksille ja laajemmalle yhteiskunnalle merkittäviä mahdollisuuksia kehittää uudenlaista, yhteisöllistä ja kestävää yrittäjyyttä.

Lähde: Pellervo