Skip to main content
Näkökulma  Uutinen

Tulevaisuuden yrittäjyystaitoja opitaan parhaiten osuuskunnassa – neljä vinkkiä oppilaitoksille

By 1.10.2024 No Comments

Kun vaatimukset yritysten vastuullisuudesta vain lisääntyvät tulevaisuudessa, ovat oppilaitos- ja opiskelijaosuuskuntatoiminta loistavia tapoja oppia arvopohjaista yrittäjyyttä, kirjoittaa Hanna Muukka blogikirjoituksessaan. Hanna antaa myös vinkkejä oppilaitoksille opiskelijaosuustoiminnan aloittamiseksi.

Yrittäjyystaidot ovat tulevaisuuden työelämässä entistä tärkeämpiä, eikä niiden oppiminen tapahdu luokkahuoneessa teoriaa lukemalla. Parhaat opit saadaan käytännön tekemisen kautta. Opiskelija- ja oppilaitososuuskunnat ovatkin tästä syystä loistava tapa kehittää monipuolisia yrittäjyystaitoja. Ne tarjoavat nuorille ja aikuisillekin oppijoille mahdollisuuden ei vain oppia yrityksen pyörittämistä vaan kehittää yhdessä tekemisen taitoja ja parhaassa tapauksessa ymmärrystä arvopohjaisesta ja kestävästä yrittäjyydestä.

Yhdessä yrittäminen luo merkityksellisyyttä

Opiskelijaosuustoiminta pohjautuu vahvasti yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen. Taitoihin, joita yhteiskunnassa nyt erityisesti tarvitaan. Osuuskunnassa jäsenet toimivat yhteisten tavoitteiden eteen, ja oppilailla on mahdollisuus oppia tiimityön ja luottamuksen merkitystä käytännön kautta. Yhdessä yrittäminen tuo merkityksellisyyttä ja vastuunjakoa yritystoimintaan. Osuuskunnassa toimiminen mahdollistaa oppilaan näkökulmasta toki myös opintopisteiden kertymisen ja oman alan osaamisen kehittämisen samalla, kun ansaitsee rahaa työnsä kautta.

Osuuskunta rakentuu yhteisille arvoille kuten tasa-arvolle, demokratialle ja avoimuudelle. Se tarjoaa loistavan tavan oppia arvopohjaisen yrittäjyyden merkityksestä. Kaikkien yritysten liiketoiminnan tulee olla kestävää ja huomioida niin ympäristö kuin sosiaalinen vastuu ja tämä vaatimus vain lisääntyy tulevaisuudessa. Osuuskunnassa opiskelijoilla on mahdollisuus oppia yritystoiminnan ohella, miten he voivat käytännössä integroida kestävän kehityksen periaatteet yrityksen toimintaan ja päätöksentekoon.

Yksi tärkeä oppimiskokemus, jota hyödynnetään erityisesti ammattikorkeakoulujen tiimiyrityksissä, on yrityksen koko elinkaaren ymmärtäminen. Osakeyhtiön kohdalla erityisesti sen lakkauttaminen voi olla monimutkainen ja byrokraattinen prosessi, kun taas osuuskunnan perustaminen ja tarvittaessa sen alasajo on usein helpompaa. Tämä antaa opiskelijoille käytännön kokemusta yrityksen elinkaaresta, sen perustamisesta, kehittämisestä ja mahdollisesta päättämisestä – taitoja, jotka ovat kullanarvoisia tulevaisuuden yrittäjyydessä.

Osuuskuntamallin ymmärtäminen tulevaisuuden työelämässä

Opiskelija- ja oppilaitososuuskunnat eivät vain tarjoa oppimisalustaa yritystoiminnalle, vaan myös esittelevät osuuskuntien liiketoimintamallin, jolla on valtava potentiaali tulevaisuudessa. Suomessa ja maailmalla monet suuret osuuskunnat toimivat merkittävinä työllistäjinä ja talouden moottoreina. Osuuskunnan toimintaperiaatteiden, kuten demokraattisen päätöksenteon, ymmärtäminen voi auttaa opiskelijoita menestymään myös työelämässä, kun he hakeutuvat töihin osuustoiminnalliseen yritykseen.

Vinkkejä oppilaitoksille opiskelijaosuustoiminnan aloittamiseksi

Pellervon selvityksen mukaan Suomessa toimii ainakin 60 osuuskuntaa noin kolmessakymmenessä oppilaitoksessa, pääasiassa ammattikorkeakouluissa ja toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Selvityksen tulokset osoittavat, että opiskelijaosuustoiminta on merkittävä voimavara suomalaisessa yrittäjyyskasvatuksessa, mutta sen potentiaalia ei vielä täysin hyödynnetä.

  1. Aloita pienestä: Osuuskunnan ei tarvitse olla suuri heti alussa. Pienimuotoisella toiminnalla saadaan arvokasta kokemusta ja voidaan vähitellen laajentaa toimintaa.
  2. Kouluta ja tue ohjaajia: Osuustoiminta vaatii ohjausta ja sparrausta. Oppilaitosten henkilökunnan kouluttaminen ja tukeminen on tärkeää, jotta opiskelijoilla on tukenaan osaava tiimi.
  3. Anna opiskelijoille vapautta ja vastuuta: Opiskelijaosuustoiminta toimii parhaiten silloin, kun oppilaat saavat itse vastuun yrityksen kehittämisestä ja päätöksenteosta. Tämä kasvattaa paitsi yrittäjyystaitoja myös itsetuntoa.
  4. Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa: Hyödynnä paikallisia verkostoja ja yrityksiä. Paikalliset osuuskunnat voivat tarjota mentorointia ja yhteistyömahdollisuuksia.

Osuustoiminta tarjoaa nuorille opiskelijoille erinomaisen mahdollisuuden kehittää erityisesti yhteisöllisyyteen ja kestävään liiketoimintaan pohjautuvia yrittäjyystaitoja. Kannustammekin kaikkia oppilaitoksia ja opiskelijoita hyödyntämään osuustoiminnan tarjoamia mahdollisuuksia laajemmin.

 

Hanna Muukka
Pellervo

Hanna Muukka toimii kehittämisasiantuntijana Osuuskuntien Keskusliitto Pellervossa. Hanna kiinnostui osuuskunnista tehdessään aikoinaan gradua yritysvastuusta ja sitä kautta osuustoiminnan arvoista ja periaatteista. Hän on myös vastannut Pellervon vastuullisuustyöstä. Nyt  vastuualueina ovat erityisesti nuoret ja oppilaitosyhteistyö, kansainvälisyys sekä koulutus- ja tapahtumatuotanto.

Pellervo on osuuskuntien edunvalvoja, jonka tehtävänä on edistää osuuskuntaa kilpailukykyisenä yritysmuotona. Keskeisenä työnä on myös lisätä osuustoimintamuotoisen yrittämisen yleistä tunnettuutta ja yritysmuodolle myönteistä ilmapiiriä. Pellervolle tärkeitä kehittämiskohteita ovat muun muassa osuustoiminnan opetus ja tutkimus.

Näkökulma-palstalla julkaisemme asiantuntijoiden kirjoituksia.