Nopeasti muuttuva työelämä vaatii entistä enemmän ennakointia kouluilta. Miten valmennamme nuoria työtehtäviin, joita ei vielä ole olemassa? Varmaa on se, että opettajien ja oppilaitosten ei tarvitse vastata haasteisiin yksin.
Keski-Uudellamaalla perehdyttiin koulun ja työelämän tiivistyvään yhteistyöhön joulukuun alussa, kun Vauhtia! Enemmän väyliä työelämään -verkostofoorumissa puheenvuoron saivat eri yrittäjyyskasvatuksen toimijat opettajista opiskelijoihin, yrittäjiin ja oppilaitosten edustajiin.
– Tahdoimme yhdessä YES Keski-Uusimaan, Valtakunnallisen YESin, Keudan sekä Uudenmaan Yrittäjien kanssa järjestää tilaisuuden, jossa voimme näyttää miten erilaisia tapoja ja vaihtoehtoja on yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen, työelämäyhteistyön toteuttamiseen ja oppimisympäristöihin, kertoo YES Keski-Uusimaan aluepäällikkö Tiina Rytkölä.
Foorumissa kuultiin esimerkein, miten oppilaitokset varautuvat muuttuvaan työelämään, miten yrittäjyysopinnot integroituvat oppiaineisiin, mitä uudenlainen oppiminen on ja mitä se antaa. Paljon keskustelua synnytti työelämän ja koulujen entistä tarpeellisemmaksi nähty, tiivistyvä yhteistyö sekä pelisääntöjen luominen yhteistyölle.
Koulutus ja työelämä pääsivät myös kertomaan, mitä he odottavat yhteistyöltä. Työelämä esimerkiksi haluaa, että koulutuksen järjestäjä on ”iholla” eli se pystyy nopeasti reagoimaan työelämän tarpeisiin. Koulut puolestaan kaipaavat aitoja esimerkkejä, tarinoita ja kokemuksia työelämästä oppimisen tueksi.
– Nyt jos koskaan yhteistyöhön kannattaa hakeutua. Opettajat ovat jo luoneet hyviä malleja, joista ottaa virikettä omaan työhön. Yrittäjiä voi pyytää mukaan innostajiksi ja sparraajiksi, Uudenmaan Yrittäjien kehittämispäällikkö Kati Liikanen sanoo.
Linkit työelämään luovat merkityksiä
YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen muistuttaa yhteistyön tärkeydestä.
– Koulut ja yritykset tarvitsevat toisiaan. Nyt kun opetussuunnitelmat ovat uudistuneet sekä yleissivistävässä koulutuksessa että ammatillisissa opetuksissa ja ammatillisen koulutuksen reformi tuo tullessaan uudistuksia, on lohdullista huomata, että opettajien ja oppilaitosten ei tarvitse vastata haasteisiin yksin.
Avatessaan ovensa ympäröivään yhteiskuntaan koulut voivat yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa rakentaa aitoja polkuja, jotka hyödyttävät nuoria.
– Tavoitteemme on, että yrittäjyyskasvatuksen polku ulottuu varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle asti. Tätä me YES-verkostossa pyrimme toteuttamaan, kun tarjoamme tukea oppilaitoksille ja työelämälle näiden polkujen rakentamiseen ja toteuttamiseen. Ja tärkeä seikka tietysti on, että tutustumalla työelämään ja yrittäjyyteen lapset ja nuoret saavat merkityksen opinnoilleen.