Erilaisten asioiden kokeileminen käytännössä, oma pohdinta ja vastuunotto on oppimisessa tärkeää. Yrittäjyyskasvatus on hyvä työkalu niin opettajalle kuin oppijallekin, tutoropettaja sanoo.
Turun ammatti-instituutin kauneudenhoitoalan opettaja Tuija Taalikka on yksi 100 opettajasta, jotka YES-verkosto valmensi viime vuonna yrittäjyyskasvatuksen tutoropettajaksi.
Se tarkoittaa, että hän sai 10 koulutuspäivän tehovalmennuksen yrittäjyyskasvatukseen ja valmiudet toimia paikallisen yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija- ja kehittäjäopettajana. Eri puolilla Suomea toimivien YES Tutoropettajien avulla entistä useamman opettajan on mahdollista saada tukea ja neuvoja omaan työhön.
Taalikka uskoo, että opettajien innostaminen toteuttamaan yrittäjyyskasvatusta onnistuu parhaiten oman esimerkin avulla ja avoimesti asioista kertomalla.
– Jos lähtee liikaa toitottamaan yrittäjyyskasvatuksen autuutta, niin nehän kääntävät selkänsä. Mutta kun he näkevät meidän intomme ja sen, miten lähdemme opiskelijoiden kanssa eri projekteihin ja tapahtumiin, niin pikkuhiljaa muutkin innostuvat mukaan. On hienoa, että tuemme toinen toisiamme ja jaamme kokemuksiamme, Taalikka kertoo.
Työkaverit ruokkivat innostusta
YES Tutorpe -valmennus sisälsi sekä itseopiskelua että ryhmätyöskentelyä. Taalikka pääsi syventymään muun muassa yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaan ja eri toimijoihin.
Osana valmennusta Taalikka osallistui myös YES Varsinais-Suomen Yrittäjyyden ytimellä -risteilylle ja Suomen Yrittäjien Yrittäjäpäiville. Yhdeksi valmennuksen parhaaksi anniksi hän nimeääkin oman verkoston laajenemisen.
– Tutustuin moniin eri alojen ja kouluasteiden opettajiin ja tietysti työelämän edustajiin. Se tässä valmennuksessa olikin hienoa, että pääsin tekemään yhdessä asioita muiden kanssa. Meillä oli innostava porukka, jonka kanssa käydyt keskustelut ruokkivat omaa ajattelua ja sain koko ajan uusia ideoita. Löysin pari saman henkistä työkaveria, joiden kanssa ollaan jatkettu ajatusten vaihtoa ja kehitetty omaa tekemistä.
Vaikka Taalikka on ennestään toteuttanut yrittäjyyskasvatusta omassa työssään, sai hän YES Turorope -valmennuksesta paljon uutta tietoa ja ajateltavaa.
– Oli hienoa kuulla esimerkkejä muun muassa paikallisesta yhteistyöstä oppilaitosten ja työelämän välillä. Yksi iso asia minulle oli myös, että sain tietoa, mistä löytyy digitaalista materiaalia ja miten monipuolisesti sitä voi käyttää. Se on ollut minulle vieraampi asia. Valmista materiaalia yrittäjyyskasvatukseen on vaikka kuinka paljon – pitää vain löytää omaan opetukseensa sopivat työkalut.
”Opettaja tarvitsee ravistelua”
Taalikka työskentelee opettajana Turun ammatti-instituutissa, jossa yrittäjyyskasvatus on hänen mielestään hyvällä mallilla. Oppilaitokselle on tehty yrittäjyyskasvatuksen suunnitelma, ja opetuksessa hyödynnetään tiimivalmennuksen menetelmiä, NY-ohjelmia ja muun muassa 4H-kesäyrittäjyyttä.
– Kauneudenhoitoala on sellainen, että suurin osa työllistää itsensä. Oppimisen kannalta onkin tärkeää, että jokainen opiskelija oppii vastuunottamista ja erilaisten asioiden kokeilemista käytännössä. Usein oppiminen tapahtuu vasta sitten, kun oppija on itse kokeillut, pohtinut ja saanut vaikuttaa.
Siksi yrittäjyyskasvatus on Taalikan mukaan tärkeää missä tahansa opetuksessa.
– Yrittäjyyskasvatus antaa keinoja pärjätä työelämässä ja sen avulla voi yhdistää teorian ja käytännön. Jos niitä opettelee erikseen, niin työelämässä voi kestää kauan ennen kuin ne kohtaavat.
Yrittäjyyskasvatukseen yhdistyy Taalikan mielestä hyvin myös elinikäisen oppimisen idea. Elinikäinen oppiminen ja uusien asioiden kokeileminen on tärkeää myös opetushenkilöstölle.
– Kyllähän se sellainen jatkuva innostava ympäristö on hyvä, ettei uraudu. Opettaja tarvitsee ravistelua että oppii jotain uutta!
Entä minkä neuvon Taalikka antaisi aloittelevalle opettajalle – mistä yrittäjyyskasvatus kannattaa aloittaa?
– Varmaankin helpoin tapa aloittaa on se, että pyytää yrittäjiä kertomaan omaa yrittäjätarinaansa. Ja nimenomaan realistisesti kaikessa raadollisuudessaan. Opiskelijoilta tulee niistä aina hyvää palautetta. Siitä on helppo lähteä liikkeelle ja sitä kautta löytyy yhteistyökumppaneitakin.
Uusi YES Tutorope -valmennus käynnistyy maaliskuuussa, hae nyt!
YES-verkosto valmentaa tänä vuonna 30 uutta tutoropettajaa.
– Saimme viime vuoden YES Tutorope -valmennuksesta todella hyvää palautetta. Opettajat kokivat, että he saivat valmennuksesta tukea yrittäjyyskasvatuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Vuoden 2019 valmennusohjelmassa keskitymme erityisesti opettajuuden muutokseen, kertoo YES ry:n koulutuspäällikkö Elli-Noora Lassy.
YES Tutorope -valmennus käynnistyy maaliskuussa ja siihen valitaan 30 opettajaa eri puolilta Suomea. Hae mukaan 15.2. mennessä.