Tässä YESin yrittäjyyskasvatuksen ystäväkirja -juttusarjassa oppilaitosten edustajat kertovat, miten yrittäjyyskasvatus heillä toteutuu. Juttusarjan aloittaa Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Liiketoiminnan ala.
Ystäväkirjan täyttivät Keski-pohjanmaan ammattiopiston lehtorit Mikko Hankaniemi, Anne-Maija Leppälä ja Natascha Skog.
oppilaitoksen nimi: Keski-pohjanmaan ammattiopisto, Liiketoiminta, KPEDU
paikkakunta: Kokkola
opiskelijoita: 400
opettajia: 20
Miten meillä yrittäjyyskasvatus näkyy opetuksessa?
Ammatillisissa opinnoissa eri tutkinnon osiin yrittäjyys on laajalti sisäänkirjoitettuna. Tämä ilmenee meillä muun muassa NY-toimintana ja muuna yritystoimintana, laajennettuna työssäoppimisena, 24h -leiritoimintana ja Innovaatioleiritoimintana. Lisäksi meillä on yritysvierailuja ja vierailevia luennoitsijoita.
Paras, jännittävin tai oudoin yrittäjyyskasvatuskokeilumme?
Näitä on paljon. Muun muassa 24h -leirit vanhassa ”yön yli” -muodossaan kotimaassa ja ulkomailla sekä opiskelijasta ohjaajaksi -toiminta, jossa opiskelijat ovat mukana Innovaatioleiritapahtumien suunnittelussa sekä toteuttamisessa.
Kerran meillä oli luistinrata kauppakeskuksessa Pop up -joulukauppaprojektin yhteydessä. Opiskelijamme hoitivat Pop up -joulukauppaa, pyörittivät kahvilaa sekä huolehtivat kouluryhmien ja asiakkaiden luistelusessioista ja niiden aikatauluttamisista.
Yksi mielenkiintoinen kokeilu meillä oli myös yhteistyössä Centrian ja Hermeksen kanssa. Järjestimme keskellä talvea jäähallin pihalla VIP-asiakastilaisuuden Hermeksen matsiin osallistuville yritysasiakkaille. Tilaisuudesta mielenkiintoisen teki oikeastaan äärimmäiset sääolosuhteet: Meillä oli telttoja pystytettynä pihamaalla, kunnes tilaisuuden alkuun mennessä yltyi kova lumimyrsky ja kaikki telttamme lensivät taivaan tuuliin! Grillasimme taivasalla lumisateessa ja tuulessa makkaroita kaikesta huolimatta.
Mitä valmiita yrittäjyyskasvatuksen malleja tai työkaluja meillä käytetään?
Meillä on NY-toimintaa ja muokattua 24h -leiritoimintaa sekä yrittäjyyslaji Taitajakisoissa.
Onko meillä työelämään tutustumisjaksoa?
Kyllä. Meillä toteutetaan yrittäjyyspainotteista opetusta ryhmämuotoisesti: Ryhmiä on kolmella vuosikurssilla ja jokainen ryhmä suorittaa opintojaan 2+3 -mallin mukaisesti. Malli sisältää 2 työssäoppimispäivää ja 3 lähiopetuspäivää viikossa. Lähiopetuspäivät toteutetaan ammatillisten opintojen osalta pääsääntöisesti yhteistyössä yritysten kanssa, yrityselämästä tulevien toimeksiantojen ja projektien kautta.
Millaisia mahdollisuuksia oppilailla on harjoitella yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä asennetta?
Aiemmin mainittujen valmiiden mallien, kuten NY-toiminnan ja Taitajakisojen avulla. Lisäksi yrittäjyyttä ja yrttäjämäistä asennetta harjoitellaan eri projekteissa ja työssäoppimisessa.
Jos saisimme päättää ilman rajoituksia, miten tahtoisimme tehdä yhteistyötä työelämän kanssa?
Teemme sitä todella paljon jo nykyisellään, mutta koulun työjärjestykset, opettajien resurssit ja sääntö-Suomi rajoittavat toimintaamme. Jos rajoitteita ei olisi niin ainakin jokaisen opiskelijan opintoihin kuuluisi NY- toiminta tai yritystoiminnan harjoittaminen. Periaatteessa jo kuuluukin pieneltä osin kaikkiin ammatillisiin tutkintoihin pakollisena.
Onko meillä pohdittu koulun ulkopuolella hankittuja taitoja ja vahvuuksia ja miten niitä voisi hyödyntää oppimisessa?
Teemme sitä ihan päivittäin työksemme. Opiskelijamme ”henkilökohtaistetaan” eli heille tehdään yksilöllisiä suunnitelmia ja ratkaisuja tapohin suorittaa opintoja, menetelmiin jne. Samassa yhteydessä käymme läpi myös kaiken mahdollisen vapaa-ajan toiminnan.
Mitä yrittäjyyskasvatukseen liittyvää toimintaa haluaisimme enemmän omaan kouluumme?
Tahtoisimme koulun eri toimintoihin lisää yli toimialojen tapahtuvaa toimintaa, jotta saisimme aidosti monialaisempia tiimejä ja yrityksiä.
Onko meidän koulussa opettajilla mahdollisuus kehittää yrittäjyyskasvatusta omassa oppiaineessaan?
Mahdollisuuksia kyllä on, mutta viitseliäisyyttä ei ehkä tarpeeksi. Asenne ratkaisee ja laatikon ulkopuolelta ajatteleminen.
Bonuskysymys: Antakaa joku vinkki muille kouluille yrittäjyyskasvatukseen!
Pakollisiin opintoihin kuuluva Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta (1 osp) suoritetaan oppilaitoksessamme pääsääntöisesti innovaatioleirin muodossa monialaisesti. Tässä tavassa toteutuu yrittäjyyskasvatuksellinen ajattelu.
Tässä Ystäväkirja-juttusarjassa esittelemme suomalaisten oppilaitosten yrittäjyyskasvatusta eri kouluasteilta. Tämä esittely aloittaa juttusarjan. Tutustu myös aiemmin ilmestyneeseen lukioiden ystäväkirja -juttusarjaan.