Skip to main content
  Uutinen

Ysimittari-kysely käynnistyy – maaliskuussa jokaiselta Suomen ysiluokkalaiselta kysytään yrittäjyydestä ja yrittäjyysvalmiuksista

By 3.3.2020 19 maaliskuun, 2020 No Comments

Tutkijat toivovat koulujen ja opettajien apua, jotta mahdollisimman moni ysiluokkalainen vastaa kyselyyn.

Viime syksynä tehdyssä pilotissa saatiin jo kurkistus nuorten asenteisiin.

Uutista päivitetty 19.3.2020: Koronaviruksen takia kyselyn lähettämistä siirretään. Kysely ei lähde vielä 23.3., kuten tässä uutisessa kerrotaan. Uusi lähetysajankohta selviää myöhemmin.

Onko yrittäjyyskasvatus vaikuttanut nuorten asenteisiin? Asiasta lähtee tänä vuonna ottamaan selvää ennätyslaaja Ysimittari-tutkimus.

Tutkimuksessa selvitetään muun muassa sitä, mikä mielikuva yrittäjyydestä nuorille on syntynyt ja minkälaisia yrittäjyysvalmiuksia he kokevat omaksuneensa peruskoulun aikana.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun yrittäjyyskasvatuksesta kysytään näin laajalta joukolta yrittäjyyskasvatuksen kohderyhmän edustajia yhdellä kertaa ja samalla tavalla, kertoo Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston LUTin tutkija Anu Raappana.

– Kysely tehdään kolmelle ikäluokalle, eli vuosina 2004, 2005 ja 2006 syntyneille nuorille. Se tarkoittaa noin 150 000 oppilasta. Kyseessä on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen tutkimus.

Kyselyyn vastaamisen voi yhdistää vaikka muuhun yrittäjyysaiheiseen toimintaan

Maaliskuussa vuorossa on kyselyn ensimmäinen ikäluokka. Opetushallitus lähettää kyselyn kaikille Suomen yläkouluille maanantaina 23.3.

Koulujen on syytä varautua kyselyn tuloon ja asiasta on viestitty monien eri tahojen kautta. Myös YES-verkoston toimijat tekevät edelleen työtä sen eteen, että kouluilla tiedetään kyselyn tulosta.

Kyselyyn vastaaminen vie vain noin 10 minuuttia. Siihen voi vastata puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.

– Piloteissa totesimme yhdessä opettajien kanssa, että oppilaan oma puhelin saattaa olla helpoin väline. Se on oppilaalle tuttu ja sen käyttö vähentää opettajan työmäärää.

Koska kysely on nopea tehdä, oppitunnilla ehtii siis tehdä vielä muutakin.

– Voi vaikka järjestää yrittäjyyteen tavalla tai toisella kytkeytyvän tunnin, Raappana ehdottaa.

Kokemuksia pilotista: yrittäjyys on jo monelle nuorelle tuttua

Kyselyyn on vastausaikaa kolme viikkoa, ja ensimmäisiä alustavia tuloksia saadaan myöhemmin tänä vuonna.

– Elämme huhtikuun alussa jännittävää aikaa. Vastauksia alkaa tuolloin hiljalleen napsahdella tietokantaan ja kuva nuorten yrittäjyysvalmiuksista tarkentuu vastaus vastaukselta.

Esimakua tuloksista saatiin jo viime syksynä toteutetun pilotin aikana, jolloin 260 ysiluokkalaista vastasi tutkimuksen kysymyksiin.

Pilotissa kävi ilmi, että yrittäjyys oli monelle nuorelle tuttua omien vanhempien yrittäjyyden kautta.

– Joukossa oli myös sellaisia nuoria, jotka olivat ehtineet jo kokeilla yrittäjyyttä. 4H-yrittäjyys ja NY-toiminta oli monelle nuorelle tuttua. Eräässä ryhmässä kaksi nuorta kertoi, että heillä on kesäksi suunnitteilla nuorten liikuntaharrastukseen liittyvä yritys. Opettajan kanssa oli ideaa kehitetty yhteiskuntaopin tunnilla eteenpäin.

Eräällä koululla nuoria pyydettiin kertomaan yhdellä sanalla mitä yrittäjyys on.

– Vastaukset olivat joiltain osin yllättäviä. Nuoret kuvasivat yrittäjyyttä muun muassa sanoilla unelma, raha, mahdollisuus, työ. Toisella koululla nuorten puheissa yrittäjyyttä kuvattiin muun muassa makaronina ilman mausteita ja keinona tehdä harrastuksella rahaa.

Ysimittari-tutkimushankkeen rahoittaa Yksityisyrittäjäin Säätiö ja sen toteuttaa LUT-yliopisto yhdessä YES-verkoston sekä Opetushallituksen kanssa.